Stravovacie návyky Slovákov v práci sa postupne menia. Kým pred piatimi rokmi si viac ako polovica pracujúcich nosila do práce jedlo z domu, podľa posledných výsledkov celoeurópskeho FOOD Barometra počet stravníkov v reštaurácii alebo v zamestnaneckej kantíne narastá.
Zamestnanci čoraz častejšie vyhľadávajú zdravý a nutrične vyvážený obed. Potvrdzujú to aj dáta celoeurópskeho prieskumu FOOD Barometer. V roku 2018 sa doň zapojilo takmer 26-tisíc zamestnancov, ktorí odpovedali na otázky o tom, ako môže zamestnávateľ prispievať k ich zdraviu, spokojnosti či lepšej pracovnej výkonnosti. Prieskum dal odpoveď aj na otázku, podľa čoho si zamestnanci vyberajú, kde budú obedovať. Možno niekoho prekvapí, že najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní nie je cena, tá je veľmi dôležitá len pre 38 % opýtaných. Ako významnejší fakt sa javí vzdialenosť reštaurácie alebo jedálne od pracoviska (tá je veľmi dôležitá alebo dôležitá až pre 84 % opýtaných) a až 74 % respondentov si vyberá obed v reštaurácii podľa toho, či prevádzka ponúka zdravé a nutrične vyvážené jedlo.
Obedujeme pravidelne
Hoci mnoho ľudí zápasí s časom, prestávku na obed si väčšina zamestnancov robí každý pracovný deň. Približne rovnaký počet ľudí jedlo konzumuje buď v reštaurácii, ktorá je v blízkosti zamestnania, alebo priamo v práci v miestnosti určenej na jedenie. Necelých 20 % respondentov zo Slovenska uviedlo, že obeduje za svojím pracovným stolom.
A čo
jeme najčastejšie? 52,6 % opýtaných Slovákov dáva počas obeda
prednosť kompletnému 2-chodovému teplému jedlu. Viac ako tretina
(36,8 %) si nosí hotové jedlo z domu a v práci
si ho prihrieva. Zaujímavé je, že na príprave jedla doma sa
nepodieľajú len ženy, ale aj muži.
Kvalita na vzostupe
Celoeurópske čísla naznačujú, že čoraz viac ľudí dbá pri jedení na kvalitu než kvantitu alebo cenu jedla, hoci sú to stále dôležité faktory pri výbere reštaurácie. Do výberu zasahuje aj ústretovosť personálu, rýchlosť obsluhy a samotné prostredie reštaurácie či kantíny. „Tento trend pozorujeme aj v našich reštauráciách a bistrách, a to na základe toho, že stravníkov pribúda a pozitívne hodnotia nielen jedlo, ale aj obsluhu a prostredie. Veľmi nás teší, že si zákazníci potrpia na kvalitu a dobrú obsluhu, pretože to je presne to, na čom od začiatku staviame náš koncept,“ hovorí Karol Gálik, majiteľ ázijských reštaurácií EDO KIN. „S postupom rokov vidíme, že Slováci v stravovaní čoraz viac pripisujú dôležitosť jedlám pripraveným z prvotriednych surovín a sú za ne ochotní aj zaplatiť. Samozrejme, cena stále musí zostať v rozumnej a únosnej hladine, ale zdá sa, že stále viacej ľudí si uvedomuje prepojenie medzi kvalitou jedla a kvalitou života, respektíve zdravia.“
Pracujúci dávajú prednosť zdravším a najmä ľahšie stráviteľným obedom. Zrejme preto, že tak ako prácu narúša prázdny žalúdok, výkonu a sústredeniu nepomáha ani ťažko stráviteľné jedlo. „Určite je dôležité, aby jedlo bolo pripravené aj z kvalitných surovín,“ myslí si Karol Gálik z EDO KIN.
Ideálnym obedom je primeraná porcia polievky, ľahké, no nutrične vyvážené hlavné jedlo a malinký dezert, nech sa človek trošičku rozmazná a mozog má dostatok cukru na výkon.
Zaujímavé novinky
Zo štatistík o stravovacích návykoch zamestnaných Európanov taktiež vyplýva, že si čoraz viac potrpíme na „extra“ služby. Napríklad džbán s vodou alebo malé predjedlo, ktoré sa neúčtuje do konečnej ceny, považuje za veľmi dôležité až 34,9 % Slovákov a ďalších 29 % si myslí, že je to dôležité.
Navyše nám do jedenia vstupujú nové technológie. Až 46,9 % opýtaných respondentov zo Slovenska súhlasí s tým, že mobilné aplikácie a rôzne online nástroje pomáhajú v nastavovaní a dodržiavaní zdravých stravovacích návykov. Je to najvyššie číslo spomedzi všetkých sledovaných európskych krajín, v priemere je o tom presvedčený každý tretí Európan. Za užitočné považujú Slováci aplikácie so zdravými receptami, tabuľky na prepočet kalorickej/výživovej hodnoty, pomocníkov pri nákupoch, čo „poradia“, ktorý z ponúkaných tovarov má najlepšie nutričné hodnoty, a aplikácie lokalizujúce reštaurácie so zdravou stravou.
Podľa čoho si Slováci vyberajú obed?
78,3 % na čo práve majú chuť
49,3 % podľa ceny
45 % podľa nutričných hodnôt
41 % denné menu, špecialita podniku
16,2 % podľa toho, čo si vyberú kolegovia
14,6 % rozhoduje hlad/veľkosť porcie
6,6 % podľa odporúčania obsluhy