Hovoria vám niečo skratky ECU, či ACU? Určite sú aj vo vašom aute

0
331
Vybavenie auta
Vybavenie auta

Moderné automobily sú niekedy oveľa bližšie k počítačom ako k ich štvorkolesovým predchodcom. Elektronika v nich riadi takmer všetko. Nech si o tom myslíte čokoľvek, faktom ostáva, že to umožňuje oveľa bezpečnejšiu a aj efektívnejšiu prevádzku.

Ak je motor srdce auta, čo je potom mozog?

Aj samotné srdce každého auta, motor, je podobne ako ľudské telo riadené mozgom. V tomto prípade je tým mozgom riadiaca jednotka motora (ECU, z anglického Engine Control Unit), ktorá v reálnom čase vyhodnocuje množstvo signálov z motora a na základe nich riadi jeho chod.

Rovnako ako pri spomínaných počítačoch aj pri riadiacej jednotke motora môžu vzniknúť chyby aj čisto softvérové, ale samozrejme, nie sú vylúčené ani hardvérové. Takouto chybou môže byť skrat, či fyzické poškodenie jednotky, napríklad v dôsledku nehody.

Pokiaľ je však možné dáta z riadiacej jednotky „vytiahnuť“, nemusíte zháňať presnú kópiu takejto jednotky. Stačí typovo zhodná verzia, do ktorej sa dajú dáta z pôvodnej nahrať. A netýka sa to len dát imobilizéra a zabezpečenia vozidla, ale aj kompletných dát potrebných pre riadenie motora.

Aj na bezpečnosť musí niečo dbať

Nielen motor má však svoju riadiacu jednotku. Napríklad aj airbagy majú svoju riadiacu jednotku, ktorá sa označuje ako ACU (Airbag Control Unit). Tá monitoruje stav vozidla pomocou senzorov zrýchlenia, rýchlosti kolies, obsadenia sedadiel a snímačov bočného a brzdného tlaku a gyroskopov.

Na základe týchto signálov riadiaca jednotka airbagu určuje pri nehode uhol dopadu, závažnosť a silu havárie. Do internej pamäte zapíše takzvané „Crash data“ a stáva sa nefunkčnou. Avšak reaktiváciou airbagovej jednotky sa dá nastaviť na opätovné použitie. Samozrejme, je na to potrebné moderné diagnostické a programovacie zariadenie a odborná kvalifikácia. Predsa len ide o veľmi dôležitú súčasť bezpečnostných systémov automobilu.

Zdroj obrázku: snapper8S8 / Shutterstock.com