Brzdový systém patrí medzi absolútne základné súčasti každého auta. Ako inak by ste chceli bezpečne spomaliť, či zastaviť? Preto je potrebné venovať mu extra pozornosť a v prípade opotrebovania niektorej zo súčastí brzdového systému čo najskôr absolvovať výmenu.
Brzdová kvapalina
Z celého brzdového systému sa najčastejšie mení brzdová kvapalina, platničky a kotúče. Samozrejme, brzdový systém je zložený aj z ďalších dôležitých autodielov, ale táto trojica podlieha opotrebovaniu najrýchlejšie a preto sa aj najčastejšie mení.
Čo sa brzdovej kvapaliny týka, nedá sa presne určiť vhodný interval jej výmeny. Ako pri mnohých ďalších servisných úkonoch, závisí to od intenzity a štýlu jazdenia. Pre väčšinu vodičov však bude stačiť meniť brzdovú kvapalinu každé dva roky. Samozrejme ak spozorujete, že vám z brzdového systému kvapalina uniká, je potrebné riešiť servis čo najskôr.
Brzdové platničky a kotúče
Po brzdovej kvapaline budete najčastejšie kupovať nové brzdové platničky. Samozrejme, aj tu sa intervaly výmeny výrazne líšia auto od auta a taktiež závisí aj od konkrétnych platničiek, keďže na ich výrobu sa používajú rôzne materiály. Môže to tak byť 50 000, ale kľudne aj 150 000 km.
Moderné autá majú tú výhodu, že na potrebu výmeny brzdových platničiek vás upozorní kontrolka. Niektoré platničky zase začnú vydávať typický zvuk akonáhle už sú príliš „zjazdené“. Mimo toho je možné opotrebovanie brzdových platničiek skontrolovať aj vizuálne a minimálne pri prezúvaní pneumatík by ste to aj mali robiť. Ak už je z nich príliš veľa trecieho materiálu „zodratého“, treba ich vymeniť.
Podobne je možné skontrolovať brzdové kotúče. Tie však vydržia dlhšie ako platničky, kľudne môžete počas životnosti jednej sady kotúčov spotrebovať aj 3 sady platničiek. Všímať si treba hlavne rozdiely v hrúbke na rôznych miestach brzdového kotúča.
Zdroj obrázka:
Autor: kimkwanhee / Shutterstock.com