Turbo-história turba

0
308
Repas turba
Turbo

Autá s turbom odjakživa patrili k akejsi automobilovej šľachte. Veď turbo dokázalo ich motory nakopnúť k väčším výkonom, než akých by boli za bežných okolností schopné. Rozšírte si svoje vedomosti o tejto technickej vychytávke s našim krátkym článkom.

Turbo vymysleli vo Švajčiarsku

Spravil pre automobilový priemysel viac Gottlieb Daimler alebo Alfred Buchi? To sa nedá jednoznačne povedať, veď prvý vynašiel moderný benzínový motor a druhý, 20 rokov po ňom, turbo. Je zaujímavé, že aj dnešné moderné turbá pracujú na rovnakom princípe ako to, ktoré objavil švajčiarsky inžinier na začiatku minulého storočia. Akurát sú neporovnateľne výkonnejšie.

Najskôr sa dostalo do vlakov, lodí a nákladiakov

Turbo sa stalo objavom, ktorý takmer okamžite našiel uplatnenie v bežnom živote. Od dvadsiatych rokov minulého storočia jazdili dieselové vlaky s turbom, člny a dokonca aj nákladiaky. Na prvé turbodieselové auto sa ale čakalo poriadne dlho, až do roku 1978. Tým prelomovým autom bol Mercedes 300SD.

Prvé turbo na pretekárskom okruhu

V roku 1952 sa v pretekoch 500 míľ Indianapolis dostalo na závodnú dráhu vozidlo s turbomotorom. Pretekať s „normálnymi“ benzínovými vozidlami však vydržalo zhruba 100 míľ, kedy jeho motor vyradil úlomok, ktorý sa dostal do turbo-nasávania a zničil ho. Repasované turbo pre Audi by dnes takýto osud iste nezažilo.

Ford vraj nikdy nemal vyrobiť auto s turbom

V roku 1966 žiadal šéf divízie Ford Racing od svojich nadriadených financie na vývoj a konštrukciu pretekárskeho auta s turbom. Tí ale odmietli a povedali, že Ford nikdy nevytvorí auto poháňané turbom. Ako veľmi sa mýlili…

Ako rýchlosťou sa točia moderné turbodúchadlá?

Turbodúchadlá novej generácie, ku ktorej patrí aj repasované turbo pre BMV, sa môžu otáčať rýchlosťou až 220 000 otáčok za minútu. Pre porovnanie – impeller v motore Boeingu 747 sa točí rýchlosťou asi 30krát nižšou.